Hsp en werk

Hoogsensitiviteit op het werk

Zien mijn collega’s dit niet? Hebben ze hier geen last van? Als ze naar mij zouden luisteren zou het allemaal veel beter lopen. Waarom zijn mensen op mijn werk soms zo asociaal? Waarom lopen ze steeds de kantjes ervan af? Ben ik nou zo moeilijk? Ik vind het moeilijk om me ergens aan over te geven als ik het niet vind kloppen.

hsp burn-out

Als je Hoogsensitief bent zul je bovenstaande dingen wel herkennen. Je voelt je onzeker, machteloos of gefrustreerd. Misschien ga je nog meer je best doen of ga je klagen. Als HSP (Hoog Sensitief Persoon) kost alles al wat meer energie doordat je wat dieper nadenkt over dingen en doordat alles wat sterker binnenkomt. Je werkt hard door je verantwoordelijkheidsgevoel en perfectionisme. Dit kost allemaal veel energie dus je raakt langzaam maar zeker uitgeput. Een burn-out ligt op de loer.

Door dit in een vroeg stadium aan te pakken zorg je voor het voorkomen van een burn-out en blijf je met veel plezier naar je werk gaan. 

Bij HSP Praktijk helpen we je graag. Heb jij een vraag of wil je een afspraak maken?
Neem contact met ons op via 085-0607115.

Hoogsensitief omgaan met stress

Hoe kun je stress het meest effectief beheersen als hooggevoelig persoon (HSP)? Hoogsensitieve individuen ervaren vaak een verhoogde gevoeligheid voor stress, mede door de werking van hun hoogsensitieve brein. Het is daarom belangrijk om bewust rekening te houden met deze sensitieve eigenschap en op tijd rust te nemen. Zorg ervoor dat je activiteiten onderneemt die op dat specifieke moment aan je behoeften voldoen. Dit draagt bij aan een nog effectiever herstel. Luister dus naar je gevoel en ontdek waar je op dat moment zin in hebt of behoefte aan hebt. Zoals altijd geldt, is voorkomen beter dan genezen, ook in het geval van stress bij HSP.

HSP Therapie

In therapie leer je omgaan met de prikkels en stress. Er wordt gekeken hoe je maximale ontspanning en rust voor elkaar kunt krijgen in een hectische omgeving. Ook wordt er gekeken naar assertiviteit (op een rustige manier goed voor jezelf opkomen) en communicatie. Gekeken wordt hoe je niet-helpende gedachten kunt vervangen? En misschien het moeilijkste: omgaan met de emoties die je parten spelen. Hoe kun je loslaten wat je niet kunt oplossen? 

Onze therapeuten zijn bekend met hoog sensitiviteit en helpen je graag.